Pintxos en Sangria - Reisverslag uit San Sebastian, Spanje van Irmalisa - WaarBenJij.nu Pintxos en Sangria - Reisverslag uit San Sebastian, Spanje van Irmalisa - WaarBenJij.nu

Pintxos en Sangria

Door: Irmalisa

Blijf op de hoogte en volg Irmalisa

17 Juli 2013 | Spanje, San Sebastian

De camping is 's ochtends heerlijk rustig, na het ontbijt pakken we onze spullen en gaan richting San Sebastian zo'n 20 km oostelijker. San Sebastian heeft niet zo heel veel bezienswaardigheden, maar is toch de stad waar de Spanjaarden zelf veel op vakantie gaan. Dat komt ook door de mooie zandstranden (Playa de Ondarreta) direct aan de boulevard.
Wij duiken de oude binnenstad in, de  Parte Vieja, waar we eerst op het Plaza Konstituzio cappuccino/thee/ cola met een spaans taartje nemen. Dit plein werd vroeger gebruikt voor het stierenvechten en de nummers op de balkons waren  voor de tribunes.
We lopen verder door de kleine straatjes en zien al verschillende pintxos barretjes, waar allerlei lekkere pinxtos(tapas) hapjes staan uitgestald op de bar, daar gaan we  vanavond eens lekker van smullen!
Rond 1 uur gaan we terug naar de auto om de zwemspullen op te halen voor een paar uurtjes strand. De golven zijn behoorlijk hoog, tenminste voor wat wij gewend zijn. Voor de vele surfers is het waarschijnlijk wat minimaal, verschillende klasjes zijn hier bezig om het surfen te leren. Daar staat deze kust ook bekend om. Wij houden het gewoon bij een zwemband.
Rond een uur of 4 houden we het voor gezien, we zijn weer aardig bijgekleurd en hebben zin in lekkere hapjes.
Terug de stad in zoeken we een pintxosbarretje en stapelen we onze bordje vol, veel vis natuurlijk (voor Marcel en de kids iets minder) maar ook lekkere vleesspiesjes, worstjes en tortilla.
Bij het volgende barretje nemen we er ook wat Patatas Bravas bij en een portie gehaktballen in lekkere saus en dan ontdek ik de karaf met Sangria op de bar, heerlijk!
Op de Monte Urgull torent een groot Christusbeeld boven de stad, vanuit de haven kun je daar naar toe lopen en nu het wat minder warm is besluiten we dat nog te doen. Boven heb je een mooi uitzicht over de stad en de baaien, toch nog wel een hele klim op onze slippertjes. Terug in de stad lopen we via de haven waar een festival aan de gang is en de spanjaarden zich te goed doen aan cider en  visjes die op grote BBQs gebakken worden.
Blijkbaar een plaatselijke lekkernij want ze staan ervoor in lange rijen.
Er is veel muziek en dans op straat en zo lopen we langzaam terug naar de auto, rond een uur of 10 zijn we weer terug op de camping. Lekker douchen (die zijn wel goed!) en dan duiken we onze tent weer in.