Op zoek naar de Da Vinci code! - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Irmalisa - WaarBenJij.nu Op zoek naar de Da Vinci code! - Reisverslag uit Edinburgh, Verenigd Koninkrijk van Irmalisa - WaarBenJij.nu

Op zoek naar de Da Vinci code!

Door: Lies

Blijf op de hoogte en volg Irmalisa

06 Augustus 2014 | Verenigd Koninkrijk, Edinburgh

Om 6 uur horen we de regen al op de tent slaan, we zouden vandaag eigenlijk de boel opbreken om richting de Highlands te rijden, maar die regen belooft niet veel goeds. Een natte tent inpakken is nog te doen, in de stromende regen inpakken is echt wel heel armoedig. Misschien kunnen we nog een nachtje extra op de camping blijven, als we tegen 9 uur de broodjes gaan halen informeren we meteen of het kan en gelukkig "You're lucky twice" zegt onze rondbuikige Schot en we boeken nog een nachtje bij. Dat verlaagt het tempo voor vandaag meteen een stuk, rustig opstaan, kopje thee, ontbijtje en daarna maar eens kijken of we een keer boodschappen kunnen doen. Op de route naar de Highlands hadden we Rosslyn Chapel op het programma staan, bekend van de Davinci Code! Het ligt op 15km iets ten zuiden van Edinburgh, dus na de boodschappen kunnen we dat nu mooi vanmiddag doen. De Chapel is erg bijzonder, met overal waar je kijkt allerlei figuurtjes en beeldjes uitgehakt in het plafond, pilaren en muren. Er zijn ook allerlei mythen, zoals de dichtgegooide crypte onder de kapel waar volgens de verhalen de kruisridders begraven liggen met de "Holy Grail" of zelfs het hoofd van Jezus. Verder is het bijzonder dat er maiskolven uitgebeeld zijn, terwijl die pas na de ontdekking van Amerika door Columbus in 14 bekend werden in Europa, terwijl deze chapel al in 13 gebouwd werd, volgens vele het bewijs dat Columbus niet de eerste was in Amerika. En op internet circuleren zelfs verhalen rond over een UFOlandingsplaats, ach ja, Ghosts en spoken daar zijn de schotten goed in.
Pas na de film de Davinci Code werd de chapel pas echt populair bij de toeristen, helaas klopt er niet veel van wat je in de film ziet, zoals zo vaak in Holywood. Maar toch voel je wel iets van de mystiek rond de code als je om de chapel loopt, en Tom Hanks dromen we er maar bij.....

• 08 Augustus 2014 - 00:01

Rosella:

Ha IrmaLisa,
    Klinkt goed dat Festival in Edinburg, vooral als je zelf de hoofdrol krijgt! Knap van Iris & Sam dat ze zich kranig geweerd hebben, in een vreemde taal en dan nog wel in het schots is dat niet niks! Hopelijk kunnen jullie morgenvroeg droog je tentje inpakken en door naar de Highlands! Wij zijn inmiddels weer veilig thuis! Geniet nog lekker daar!
    Veel groetjes van Rofraroan